MOKĖJIMO MOKYTIS kompetencija

Kad galėtų savarankiškai mokytis visą gyvenimą, mokiniai turi išmokti mokytis. Jie turėtų gebėti apmąstyti savo mokymąsi, pažinti save kaip besimokančius, suvokti individualius poreikius, išsikelti mokymosi tikslus ir veiklą planuoti taip, kad šiuos tikslus pasiektų. Mokinys turėtų siekti išsiaiškinti, ką jau geba atlikti, o ko dar reikėtų mokytis, kurios asmeninės savybės jam padeda sėkmingai mokytis, o kurios – trukdo. Svarbu išmokti planuoti mokymosi laiką, pasirinkti užduočiai atlikti tinkamas mokymosi strategijas bei priemones, kryptingai veikti siekiant tikslų, mokytis atkakliai, kryptingai, o susidūrus su sunkumais ar nesėkmėmis, ieškoti sprendimų ir pagalbos.
Atlikusi mokinių ir mokytojų anketinę apklausą apie mokėjimo mokytis kompetenciją, vidaus įsivertinimo darbo grupė nusprendė atlikti tėvų apklausą apie jų vaikų laiko planavimą, darbo ir poilsio režimą, požiūrį į vaikų mokymąsi ir rezultatus.
Tyrime dalyvavo 268 ketvirtų – aštuntų  klasių mokinių tėvai.

IŠVADOS

•    Vaikams augant, jų lankomų būrelių skaičius mažėja, tačiau jiems skiriama daugiau laiko.
•    7 klasės mokiniai mokymuisi savaitgalį ir namų darbų atlikimui skiria daugiausiai laiko.
•    Daugiausiai laiko prie kompiuterio ar žaidimui telefonu skiria 7 klasės mokiniai.
•    Neatitinka tėvų ir vaikų atsakymai apie miego trukmę. Vaikų apklausos rezultatai rodo, kad dauguma jų 8 val. per parą nemiega jau nuo 6 klasės, o tėvų apklausos rezultatai rodo, kad vaikai 8 valandas miegui skiria iki pat 8 klasės.
•    Dažniausios vaikų pareigos yra kambario tvarkymas, pagalba tėveliams ir naminio gyvūnėlio priežiūra.
•    Kuo vyresnėje klasėje vaikas mokosi, tuo dažniau dėl mokymosi užduočių tariasi su bendraamžiais, o žemesnėje – su tėvais.
•    Mokytojų keliami reikalavimai mokiniams yra pakankamai aiškūs ir įvardinti.
•    Geras įvertinimas motyvuoja vaikus siekti gerų rezultatų. Tačiau motyvuoja ne tik pažymys, bet ir pagyrimas prieš visą klasę, parašytas pagiriamasis žodis ar šypsenėlė.

REKOMENDACIJOS

•    Mokykite vaikus planuoti savo laiką, nuosekliai atlikti daugiau laiko reikalaujančias užduotis.
•    Atkreipkite dėmesį, ar vaikas, nuėjęs miegoti, iš tikrųjų miega ar žaidžia telefonu. Geriausia, kad telefoną paliktų kitame kambaryje.
•    Kontroliuokite laiko, praleidžiamo prie TV  ar kompiuterio, trukmę ir programų bei internetinių puslapių turinį.
•    Vaikas turi turėti pareigų. Suraskite jam veiklos, už kurią būtų atsakingas.
•    Skatinkite vaikus lankyti būrelius.

Plačiau apie tyrimo rezultatus galite paskaityti paspaudę šią nuorodą.